måndag 8 februari 2016

Lasta av morgonhumöret innan tröskeln

Tips 3

Alla dagar är inte bra dagar, busschauffören körde kanske förbi din hållplats, bilen kanske inte startade, barnen ville inte klä på sig, du kanske fick duscha kallt för att tonårsdottern tagit allt varmvatten....Glöm inte att du är en ledare och du sätter stämningen för denna dag.

När du anländer till jobbet, säg hej till alla medarbetare och försök känna av stämningen. Finns det någon i gruppen som haft en likadan morgon som dig eller är inne i en låg period. Lyft gärna upp hur viktigt det är att som medarbetare få ha en dålig dag, men också hur viktigt det är att man är öppen med sina kollegor och säger det. Ingen annan skall belastas för att någons dag känns tung varken kunder eller kollegor. 

Vi lämnar irritationen och upprördheten vid tröskeln och tar emot den trevliga stämningen vi har på arbetsplatsen. Det krävs inte stor insatts för ett bra arbetsklimat. Det räcker med ett vänligt tack när man fått hjälp av en kollega eller att ställa frågan om någon mer vill ha kaffe när man ändå skall hämta åt sig själv. Service handlar inte bara om vår relation till våra kunder, utan även internt mellan våra kollegor. 

När det jobbiga inte stannar vid tröskeln, någon kanske har svårt att hålla det jobbiga och svåra för sig själv. Då kan det räcka med att du som ledare tar ett kort möte med den anställde så denne får prata av sig. Ibland kan man även behöva säga till en medarbetare att den nog mår bättre av att stanna hemma en dag. Om du inte känner av stämningen och inte tar ett kort samtal med någon som är nere, kan detta istället leda till ohälsa och sjukskrivningar. Kommunikation är ofta avgörande och det är det starkaste verktyget vi har som ledare så använd det.

Sammanfattning

- Känna av stämningen dagligen
- Kommunicera, ta dig tid med korta "prata av sig samtal" när behov finns.

Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar