Om gruppen börjar infekteras av en massa gnäll över småsaker, ta då tag i det direkt. Det finns många metoder att hantera denna typ av konflikter. Analysmodellen SOK tycker jag är mycket användbar när man har konflikter i gruppen.
Den går ut på att man ber alla medarbetare skriva ner de svåra situationer de upplever i gruppen. En situation per lapp. Samla in alla lappar och placera ut en åt gången på en tavla/ vägg tex.
Situation: "Ingen tömmer papperskorgen"
Fråga då gruppen, vilka orsaker kan vi se till varför ingen tömmer papperskorgen?
Därefter fråga, vilka konsekvenser får det att ingen tömmer papperskorgen?
Därefter fråga, vilka konsekvenser får det att ingen tömmer papperskorgen?
Situation. Orsak. Konsekvenser
Ingen tömmer papperskorgen. Man hinner inte då det ringer Det börjar lukta
Soporna är för tunga Ohälsa
Soporna är för tunga Ohälsa
Det är för kallt att gå ut. Irritation i gruppen
När vi nu ser vad situationen ger för konsekvenser och vilka orsaker som ligger bakom, kan vi då hitta några åtgärder för att förhindra orsakerna och konsekvenserna?
Personalen kommer då med åtgärdsförslag som tex:
- tömma oftare så blir det inte tungt
- hänga en jacka vid dörren som man kan låna när man går ut
- be en kollega vakta telefonen så man hinner gå ut.
Fortsätt sedan med samma modell till alla situationer är lösta.
Detta innebär att alla får möjlighet att lyfta sina tankar och rensa luften. Genom att belysa konsekvenser får medarbetarna mer förståelse för situationen. Genom att ta reda på varför något görs så kan vi också komma fram till åtgärder för att lösa dem. Sist men inte minst så gör vi detta med gruppen för att skapa delaktighet.
Ibland är det trögt att få igång denna typ av diskussion, men ha tålamod.
Lycka till!
Ibland är det trögt att få igång denna typ av diskussion, men ha tålamod.
Lycka till!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar